Järjetöntä ja laitonta alkoholipolitiikkaa

Kuukausitolkulla järjettömässä gallupnosteessa paistatellut Keskusta on ilmeisesti päättänyt, että heidän kannatusprosenteillaan voi tehdä ja sanoa ihan mitä tahansa. Viikonloppuna tuli julkisuuteen tieto, että Keskusta vaatii vaaliohjelmassaan kaupoissa myytävän keskioluen laimentamista 3,7-prosenttiseksi. Tai sitten ei vaadi, ota tästä nyt selvää.

Keppanan laimennuksella peloteltiin viimeksi vuosi sitten, ja joku taho sitä varmasti esittää taas hetken päästä. Siksi on tarpeen selvittää muutama perusasia, joiden valossa koko homma on paitsi järjetön, myös mahdollisesti laiton.

Suomen, Ruotsin ja Itävallan liittyessä EU:n jäseneksi 1995 komissio vaati uusia jäsenmaita purkamaan kansalliset monopolit ja vapauttamaan kilpailun. Suomi ja Ruotsi antoivat myöten kaikessa, paitsi yli 4,7-prosenttisen alkoholin myynnissä. Posti, VR, Tielaitos sun muut saivat mennä, mutta viinan myynnistä emme tingi! Tämän tärkeysjärjestyksen mielekkyydestä voi olla montaa mieltä.

Alko pilkottiin osiin, ja alkoholin maahantuonti ja valmistus vapautettiin kilpailulle. Vain vahvemman alkoholin vähittäismyynti haluttiin säilyttää valtion monopolilla, eikä senkään uskottu menevän läpi edes Sosiaali- ja terveysministeriössä. Vaan toisin kävi! Komissio linjasi, että kansanterveydellinen huoli on kyllin painava peruste rajoittaa kaupan ja elinkeinon vapautta[1]. Monopoli on siis hyväksyttävä myynnin kanava, kunhan se kohtelee tasapuolisesti valmistajia ja maahantuojia. Jotta monopolin toimivuudesta ja tasapuolisuudesta voidaan olla varmoja, raportoi Valvira Alkon toiminnasta komissiolle vuosittain.

Komission päätöksen pihvi on kansanterveys. On oltava perusteltu kansanterveydellinen huoli, sekä perustelut sille, että monopolin mallinen saatavuuden rajoitus toimii alkoholin haittojen vähentäjänä. Monopoli rajoittaa saatavuutta vain, jos sen markkinaosuus on riittävän suuri. Suljetussa taloudessa monopolia ei tietenkään helposti kierretä, mutta EU:n avoimella markkina-alueella tilanne on eri.

Ruotsin valtio on jo 2006 ollut huolissaan, että kansanterveydelliseltä perustelulta putoaa pohja, jos Systembolagetin osuus ruotsalaisten kuluttamasta alkoholista putoaa liikaa. Systeemin markkinaosuus oli tuolloin 51 prosenttia, Suomessa Alkon puolestaan 34. Alkon markkinaosuus on tuskin vuodesta 2006 noussut, luultavasti päinvastoin. Vaikka asiasta ei Suomessa ole ainakaan julkisesti keskusteltu, on perusteltua olettaa, että Suomen ja Ruotsin monopoleihin pätevät komission silmissä samat säännöt. Jos monopoli ei enää rajoita saatavuutta merkittävästi, perusteet sen olemassaololle poistuvat.

Uusia monopoleja tai vanhojen laajennuksia komissio tietenkään ei salli, sillä tavaroiden, pääomien ja ihmisten vapaa liikkuvuus on koko unionin ydin. Keskioluen siirto Alkoon olisi helposti tulkittavissa monopolin laajennukseksi ja kilpailun rajoittamiseksi. Sille on parempi olla todella painavat perustelut, eikä kansanterveyteen vetoaminen välttämättä menisi läpi. Miksi keppanan siirto monopoliin olisi kansanterveyden kohtalonkysymys nyt, kun se ei ollut sitä 20 vuotta sitten?

Vaikka keskioluen siirto Alkoon menisikin komissiossa läpi, se ei välttämättä vähentäisi alkoholihaittoja tai nostaisi monopolin markkinaosuutta, vaikka Keskusta niin väittää. Ei keskiolut Alkoon siirtyisi. Se lakkaisi olemasta. Systembolagetin oluista n. 15 prosenttia on 4,7-prosenttisia tai miedompia. Selvä valtaosa on vahvempaa. Suomessa tämä tarkoittaisi, että kolmonen vaihtuu vahvempaan.

Suuret panimot eivät välttämättä kärsisi kohtuuttomasti. Ne valmistavat jo nyt pääsääntöisesti vain nelosolutta, josta lantraavat vedellä markettivahvuista. Uuteen ”keskikaljaan” laitettaisiin vain vähän enemmän vettä. Pienpanimoille esitys sen sijaan olisi silkkaa murhaa. Kepu höpöttää linjauksessaan, että Alkon ja vähittäiskaupan olisi otettava pienpanimoiden tuotteita valikoimiinsa. Niitä on siellä jo ihan mukavasti, mutta ehdotetun vesityksen jälkeen määrät putoaisivat väistämättä.

Pienpanimoilla itsellään on huoli, että jos kaikki oikea olut siirrettäisiin Alkoon, tulevat seinät vastaan. Monopolissa on tällä hetkellä vajaa kolmesataa olutta. Lienee matemaattinen fakta, että tarjolla olevan oluen valikoima supistuisi. Siitä kärsisivät etenkin pienpanimot, joiden kilpailu kotimaisten ja ulkomaisten panimojättien kanssa kiristyisi kapeammassa markkinaraossa entisestään. Suomalaista on laitonta suosia, koska Alkon on komission vaatimuksesta pidettävä tarkkaan huolta tasapuolisuudesta. Halua tai laitteistoa oluen lantraamiseen ei kutsumuksesta ja intohimosta työtään tekevissä pienpanimoissa oikein löydy, joten moni laittaisi lapun luukulle.

Oluen matkustajatuonti ja ulkomailta tilaaminen kasvaisivat aivan varmasti. Harrastajat tuskin purematta nielisivät muutosta, joka poistaisi Suomen markkinoilta ison osan nyt tarjolla olevasta oluesta. Suurimpien kaupunkien ulkopuolella lähimpään Alkoon voi olla kymmenien kilometrien matka. Jos läheltä saisi vain entisestäänkin lantrattua kaljaa, alettaisiin vahvempaa olutta ostaa isompia eriä kerralla tai tilata kotiovelle. Ja jos olutta on isompi varasto kotona, sitä myös juodaan enemmän.

Vaikka Keskusta kuinka vaatii tiukempia ohjetasoja ja ilmoitusvelvollisuutta omaan tuontiin, ei komissio hyväksyisi tällaisia rajoituksia. Niitä on väläytelty kepun toimesta viimeksi 2004, kun Hyssälä istui peruspalveluministerinä. Komissio linjasi jo silloin, että todistustaakka väärinkäytöksistä on viranomaisilla, eikä nettitilaamista pidä rajoittaa. Jos ja kun nettitilaamisen makuun pääsisivät muutkin kuin harrastajat, putoaisi monopolin markkinaosuus humisten. Siinä vaiheessa komissiolla saattaisi olla Suomelle vähän asiaa.

Keppanarajoitusten lupailu on siis löysää puhetta, jolla kepu yrittää vedota Raamattuvyöhykkeen äänestäjiinsä. Maaseutua puolestaan kosiskellaan vaatimalla viinitiloille oikeutta myydä likööriä. Siitä varmaan tykättäisiin Brysselissä kovin, että suomalaista likööriä saisi myydä monopolin ulkopuolella, mutta ulkomaalaista vain monopolissa. Komissio on ottanut tällaisiin suunnitelmiin jyrkän kielteisen kannan jo 2010, koska se rikkoisi räikeästi tasapuolisuusvaatimusta. Ja sama muuten pätee panimoiden ulosmyyntioikeuteen. Luulisi, että kepun puoluetoimistolla osattaisiin edes googlata.

Mutta hei, ei hirttäydytä tähän! Vaikka nämä linjat on Keskustassa valmisteltu ja hyväksytty yksimielisesti, menee pää pensaaseen heti, kun kritiikki yltyy. Vielä tämän aamun Hesarissa Keskustan puoluesihteeri Laaninen sanoi, että asia on pöydällä jos Keskusta on hallitusneuvotteluissa. Sen jälkeen Sipilä ilmeisesti on vähän nuhdellut, koska nyt kepu on peruuttanut koko proggiksesta. Lämpimikseenkö kepu näitä juttuja vaaliohjelmiinsa kirjoittelee? Ei oikein vala uskoa tulevaan pääministeripuolueeseen.

Vaikka kepu petti jälleen, putkahtelee näitä aivopieruja esiin säännöllisesti. Siksi niiden alas ampumisen kanssa on oltava hereillä vastakin.

[1] Komission päätös perusteluineen löytyy mm. Panu Pöykön oikeustieteen gradusta Nordic Exclusive Rights in the field of spirits in European Community competition law, vuodelta 2006.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s